Foredrag og workshops

Foredrag og workshops

Jeg tilbyder foredrag og workshops i tegneserier, grafiske romaner/graphic novels og karakterdesign. Jeg tilbyder en del workshops og foredrag, der har et ekstra lag af faglighed, da jeg både tager udgangspunkt i min mangeårige karriere som professionel tegneserieskaber og min uddannelsesmæssige baggrund som autoriseret psykolog. Jeg har speciale i pædagogisk psykologi og har meget viden og erfaring omkring børn og unges indlæring.


Jeg afholder workshops for alle aldersgrupper af børn og unge - både indskoling, mellemtrin, udskoling og ungdomsuddannelse. De fleste af emnerne kan tilpasses forskellige målgrupper og aldersgrupper efter behov.


Derudover afholder jeg også workshops og foredrag for voksne og fagpersoner, der arbejder med børn og unge - fx om hvordan man kan arbejde med at skabe tegneserier og graphic novels i undervisningen, eller hvordan man kan bruge tegneserien som medie som en indgang til at skabe læring og læselyst hos børn og unge.


Jeg har holdt mine foredrag og workshops en lang række steder - primært skoler og biblioteker, men også på Bogforum, på tegneseriefestivaler samt flere steder i udlandet. Kontakt mig for tilbud, spørgsmål eller andet - og se eksempler på workshops nedenstående.


I offer all my lectures and workshops in English and I travel ouside of Denmark for talks and workshops. I've done talks and workshops in Sweden, Germany, Lithuania, Canada and in the US. Contact me for more info. 

BØRN/UNGE: Lær at tegne tegneserier


At skabe tegneserier/graphic novels - foredrag og/eller workshop


Kan tilpasses indskoling, mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse eller voksne.

Jo yngre målgruppe, jo mere hensigtsmæssigt er det med en workshopdel, hvor børnene selv får lov at prøve kræfter med at lave deres egen lille tegneserie, at skabe figurer, historier, miljøer m.m.



Emner kan fx være:


  • Tegneserien som medie/hvad er en tegneserie/graphic novel (med eksempler på den store variation inden for mediet).


  • Processen med at skabe en tegneserie (fx idé, manus, storyboards, skitser, rentegning, farvelægning, tekstning m.m.


  • Hvordan får man udgivet sin tegneserie?


  • Hvordan skaber man figurer og personligheder til sin tegneserie?


  • Tegneserieøvelser tilpasset aldersgruppen.

BØRN/UNGE: LÆR AT TEGNE MONSTRE


Kan også afholdes SOM LÆR AT TEGNE FANTASYvæsner/helte/skurke/m.m.


Kan tilpasses indskoling, mellemtrin, udskoling.

Vi slår os løs med sjove øvelser, hvor vi lærer en masse om at finde på vores egne monstre. Workshoppen arbejder bla. med:


  • Hvad er monstre egentlig for noget, hvorfor skræmmer de os - og hvorfor kan vi nogle gange godt lide at blive skræmt?

  • Hvor kan man finde inspiration til sine monstre, og hvordan kommer man igang med at designe og tegne?

  • Hvordan kan man få sit monster til at se særlig sjovt, sødt, skræmmende eller klamt ud? Tips og tricks!



VOKSNE/FAGPERSONER: Sådan arbejder du med tegneserier og graphic novels i undervisningen


Denne workshop er målrettet undervisere, lærere, pædagoger m.m. der ønsker at arbejde med tegneserier og graphic novels i undervisningen. I workshoppen kommer vi bla. ind på:


  • Hvad er særligt ved tegneserier og graphic novels som medie. Herunder hvordan tegneserier og graphic novels kan understøtte børns indlæring og hvordan børn med særlige behov kan mødes i undervisningen gennem arbejdet med tegneserier og graphic novels som medie.


  • Hvordan struktureres arbejdet med tegneserier i undervisningen bedst?


  • Hvilke tegne- og skrivetekniske redskaber er gode at arbejde med og hvordan?


  • Hvilke øvelser kan hjælpe børn og unge med at komme igang med at skabe tegneserier og graphic novels? Og hvordan fanger man dem ind, gør det sjovt at lære og sikrer, at alle kan være med?


VOKSNE/FAGPERSONER: TEGNESERIER, læring og læselyst


Dette foredrag er målrettet undervisere, lærere, pædagoger m.m. der ønsker at vide mere om, hvordan man kan bruge tegneserier og graphic novels som medie som indgang til læring og løft af læselyst og hvad det er, der gør tegneserien til et helt særligt medie ift. læsning, afkodning og indlæring.


Foredraget kommer bla. ind på:


  • Forfatterforeningens pilotprojekt "1 år med tegneserier" der undersøgte, hvordan tegneserier kan løfte læselysten på mellemtrinnet.


  • Mine egne erfaringer som deltager og underviser i projektet - hvad virker, hvad virker ikke? Hvad skal vi være særligt opmærksomme på, hvis vi ønsker at løfte børns læselyst med tegneserier?


  • Hvad er det tegneserier og graphic novels kan som medie ift. børn og unges indlæring?


  • Hvad er det tegneserier og graphic novels kan ift. børn med særlige behov - som fx dem med dysleksi, udfordringer med opmærksomhedsstyring m.m.



Karakterdesign 


Psykologiske virkemidler i visuelt design af karakterer, væsner og miljøer - foredrag og/eller workshop


Kan tilpasses indskoling, mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse eller voksne. Alt efter aldersgruppen vil der være mere eller mindre fokus på psykologiske begreber. Til de yngre børn vil fokus være, hvordan man kan lave sin egen tegneseriefigur og få personen/væsnet til at se fx sød, sjov, sej eller uhyggelig ud. Til unge og voksne kigger vi på den menneskelige psykologi og kognitive funktioner, og hvordan de får os til at opfatte noget på en bestemt måde.


Emner kan fx være:


  • Karakterdesign: design din egen karakter/figur/væsen m.m. og lær hvordan du kan gøre det sødt, sjovt, sejt eller uhyggeligt (børn og unge).


  • Vi arbejder med karakterens rolle - hvem er de og hvilken betydning har det for, hvordan man tegner dem/designer dem visuelt (alle aldre)?


  • Hvordan hænger indtrykket af en figur/et miljø sammen med basale kognitive funktioner hos mennesker - vi ser på indbyggede signaler i psyken såsom barnlige cues, angsten for det ukendte og kognitiv dissonans (unge og voksne)


Illustration som analyseværktøj i litteratur og i danskfaget - WORKSHOP


Meget velegnet til udskoling og ungdomsuddannelser. Velegnet til dansk og billedkunst samt til undervisning projekt-/temauger og undervisning på tværs.


I workshoppen arbejder vi med, hvordan man kan anvende illustration af karakterer/personer m.m. fra litteratur som et analyseværktøj. Eleverne undervises først i brugen af psykologiske virkemidler i karakterdesign - hvordan får man forskellige udtryk frem i en figur? Hvordan signalerer man, at figuren er fx god, ond, sjov, kompleks m.m.


Herefter arbejder eleverne med en novelle, roman eller lignende, de har læst på forhånd. I grupper eller enkeltvis - afhængig af holdstørrelsen udvælger de figurer at illustrere. For at få gang i visualiseringen må der arbejdes meget med at forestille sig ting om figuren ud fra fortællingen om dem, og derigennem analyseres litteraturen med udgangspunkt i noget visuelt og konkret - et helt fantastisk værktøj til børn og unge, der på den måde får langt lettere ved processen med tolkning og analyse af litteratur.

Gys og gru - foredrag og/eller workshop


Om horrorgenren og hvad det er, der skræmmer os.

Kan tilpasses indskoling, mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse eller voksne.

Jeg har arbejdet meget med dybdegående psykologiske vinkler på horrorgenren og også anvendt min viden i min egen tegneserie Anima, som blev nomineret til horrorprisen 2014.


Emner kan være

- Psykologiske virkemidler i horrorgenren, både film, spil, bøger og tegneserier.


- Skræmmeværktøjer: fx symbolik, skjulte ting, stemning, musik, mørke, det ukendte, kognitiv dissonans, "jump-scares".


- Hvad er det, der skræmmer os. Med udgangspunkt i involvering fra deltagerne ift. en snak om, hvad det er for ting, der kan skræmme i film, bøger, spil og tegneserier. Hvad skræmmer de forskellige? Er der fx ting, der skræmmer nogle, men ikke andre?


Kijara/Anima/I nØDENS STUND

mit arbejde med tegneserier - foredrag


Kan tilpasses forskellige alderstrin - både børn og voksne.


Emner kan være:


  • Tegneseriens tilblivelse, hvordan blev tegneserien til, fra idé til design, manus og tegninger.
  • Tankerne bag Kijara eller Anima: temaer og psykologiske virkemidler.
  • Horrorgenren eller helte-/krimi/actiongenren.
  • I nødens stund: at arbejde med en historisk graphic novel. Hør om det store researcharbejde og historien bag projektet.