Foredrag og workshops

Foredrag og workshops

Jeg tilbyder foredrag og workshops i tegneserier, grafiske romaner/graphic novels og karakterdesign.


Jeg afholder workshops for alle aldersgrupper af børn og unge - eksempelvis både indskoling, mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse og voksne. De fleste af emnerne kan tilpasses til forskellige målgrupper og aldersgrupper efter behov. Derudover afholder jeg også workshops i, hvordan man kan arbejde med at skabe tegneserier og graphic novels i undervisningen. Jeg har holdt mine foredrag og workshops en lang række steder - primært skoler og biblioteker, men også på Bogforum, på tegneseriefestivaler samt i udlandet.


Kontakt mig for tilbud, spørgsmål eller andet - og se eksempler på workshops nedenstående.


I offer all my lectures and workshops in English and I travel ouside of Denmark for talks and workshops. I've done talks and workshops in Sweden, Germany, Lithuania, Canada and in the US.


Contact me for more info. 

Sådan arbejder du med tegneserier og graphic novels i undervisningen


Also available in English - creating graphic novels in the classroom


Denne workshop er målrettet undervisere, lærere, pædagoger m.m. der ønsker at arbejde med tegneserier og graphic novels i undervsingen. I workshoppen kommer vi bla. ind på:


  • Hvad er særligt ved tegneserier og graphic novels som medie. Herunder hvad tegneserier og graphic novels kan understøtte ift. børns indlæring og hvordan børn med særlige behov kan mødes i undervisningen gennem arbejdet med tegneserier og graphic novels som medie.


  • Hvordan struktureres arbejdet med tegneserier i undervisningen bedst?


  • Hvilke tegne- og skrivetekniske redskaber er gode at arbejde med og hvordan?


  • Hvilke øvelser kan hjælpe børn og unge med at komme igang med at skabe tegneserier og graphic novels? Og hvordan fanger man dem ind, gør det sjovt at lære og sikrer, at alle kan være med?


Karakterdesign/Psykologiske virkemidler i visuelt design af væsner og miljøer - foredrag og/eller workshop


Kan også afholdes for yngre børn som "Lær at tegne monstre/væsner/helte/skurke/m.m."


Kan tilpasses indskoling, mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse eller voksne.

Alt efter aldersgruppen vil der være mere eller mindre fokus på psykologiske begreber. Til de yngre børn vil fokus være, hvordan man kan lave sit eget monster, eventyrvæsen eller lignende, og få det til at se sødt, sjovt, sejt eller uhyggeligt ud. Til unge og voksne kigger vi på den menneskelige psykologi og kognitive funktioner, og hvordan de får os til at opfatte noget på en bestemt måde.


Emner kan fx være:


- Creature design: Lav dit eget monster, eventyrvæsen m.m. og lær hvordan du kan gøre det sødt, sjovt, sejt eller uhyggeligt (indskoling, mellemtrin).


- Hvad skræmmer os? Hvilke virkemidler får figurer eller miljøer til at virke uhyggelige (alle aldre).


- Hvordan hænger indtrykket af en figur/et miljø sammen med basale kognitive funktioner hos mennesker - vi ser på indbyggede signaler i psyken såsom barnlige cues, angsten for det ukendte og kognitiv dissonans (unge og voksne)


At skabe tegneserier/graphic novels - foredrag og/eller workshop


Kan tilpasses indskoling, mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse eller voksne.

Jo yngre målgruppe, jo mere hensigtsmæssigt er det med en workshopdel, hvor børnene selv får lov at prøve kræfter med at lave deres egen lille tegneserie, at skabe figurer, historier, miljøer m.m.



Emner kan fx være:


- Tegneserien som medie/hvad er en tegneserie/graphic novel (med eksempler på den store variation inden for mediet).


- Processen med at skabe en tegneserie (fx idé, manus, storyboards, skitser, rentegning, farvelægning, tekstning m.m.)


- Hvordan får man udgivet sin tegneserie?


- Hvordan skaber man figurer og personligheder til sin tegneserie?


- Tegneserieøvelser tilpasset aldersgruppen.

Illustration som analyseværktøj i litteratur og i danskfaget - WORKSHOP


Meget velegnet til udskoling og ungdomsuddannelser. Velegnet til dansk og billedkunst samt til undervisning projekt-/temauger og undervisning på tværs.


I workshoppen arbejder vi med, hvordan man kan anvende illustration af karakterer/personer m.m. fra litteratur som et analyseværktøj. Eleverne undervises først i brugen af psykologiske virkemidler i karakterdesign - hvordan får man forskellige udtryk frem i en figur? Hvordan signalerer man, at figuren er fx god, ond, sjov, kompleks m.m.


Herefter arbejder eleverne med en novelle, roman eller lignende, de har læst på forhånd. I grupper eller enkeltvis - afhængig af holdstørrelsen udvælger de figurer at illustrere. For at få gang i visualiseringen må der arbejdes meget med at forestille sig ting om figuren ud fra fortællingen om dem, og derigennem analyseres litteraturen med udgangspunkt i noget visuelt og konkret - et helt fantastisk værktøj til børn og unge, der på den måde får langt lettere ved processen med tolkning og analyse af litteratur.

Gys og gru - foredrag og/eller workshop


Om horrorgenren og hvad det er, der skræmmer os.

Kan tilpasses indskoling, mellemtrin, udskoling, ungdomsuddannelse eller voksne.

Jeg har arbejdet meget med dybdegående psykologiske vinkler på horrorgenren og også anvendt min viden i min egen tegneserie Anima, som blev nomineret til horrorprisen 2014.


Emner kan være

- Psykologiske virkemidler i horrorgenren, både film, spil, bøger og tegneserier.


- Skræmmeværktøjer: fx symbolik, skjulte ting, stemning, musik, mørke, det ukendte, kognitiv dissonans, "jump-scares".


- Hvad er det, der skræmmer os. Med udgangspunkt i involvering fra deltagerne ift. en snak om, hvad det er for ting, der kan skræmme i film, bøger, spil og tegneserier. Hvad skræmmer de forskellige? Er der fx ting, der skræmmer nogle, men ikke andre?


Kiijara/Anima/mit arbejde med tegneserier - foredrag


Kan tilpasses forskellige alderstrin, men tegneserierne Kijara og Anima er primært målrettet unge og voksne. Til yngre aldersgrupper anbefales i stedet foredrag/workshop med mere generelt udgangspunkt i det at være tegneserieskaber, hvordan man laver tegneserier m.m.


Emner kan være:

- Kijara eller Animas tilblivelse, hvordan blev tegneserien til, fra idé til design, manus og tegninger.


- Tankerne bag Kijara eller Anima: temaer og psykologiske virkemidler.


- Horrorgenren eller helte-/krimi/actiongenren.